Review: I Wanna Be The Guy [PC]

Diverse game reviews van Palrocks leden

Review: I Wanna Be The Guy

Berichtdoor Flashingdemon666 » za jul 03, 2010 11:04 am

I Wanna Be The Guy review door Flashingdemon666 87/100

Afbeelding

Developer: Kayin
Publisher: Kayin
Uitgebracht: 12 Oktober 2007
Platform: PC
Genre: Side-scrolling Platformer
Players: 1
Officiele website: http://kayin.pyoko.org/iwbtg/index.php

Op aanvraag van Dendy een review van I Wanna Be The Guy. Een spel, waarvan iedereen wel eens gehoord heeft en vooral bekend staat om zijn vele parodiën, de hoge moeilijkheidsgraad, droge humor, en aparte level design

Verhaallijn:

Het spel begint als een parodie op Megaman 2. (met het zelfde gebouw, zelfde tekst stijl, en zelfde muziek) Je speelt als The Kid. Die van huis (uit Mario paint, net als de rest van de omgeving onderaan de toren) is weggelopen op zijn 16e om The Guy te worden. Daarvoor zal hij eerst 7 bazen moeten verslaan om vervolgens de huidige Guy te verslaan. Verwacht verder echter geen diepgang in het verhaal.

Graphics:

Het spel is eigenlijk gewoon 1 grote parodie op vele 8-bit NES games en soms een 16-bit game. Alles is echt heel goed nagemaakt. Je ziet het verschil meestal niet eens. Ook het bloederige explosie effect als je sterft is erg leuk. Soms zijn er kleine grafische glitches maar daar zal je nooit echt last van hebben.

Score: 75/100

Gameplay:

IWBTG is een 2D platformer met een Metroid stijl lay-out. Je gaat dus van links naar recht van onder naar boven. Je kan de 7 bazen in verschillende volgorden verslaan. Je kan aan het begin 3 verborgen paden kiezen. Ieder pad bevat 2 of 3 bazen. Als je de laatste verslagen hebt, spawn je weer bij het begin.

Dit spel heeft een reputatie omdat het 1 van de moeilijkste spellen ooit is, en dat is zeker niet onterecht. Veel moeilijke situaties zijn te herkennen uit andere NES games, maar dan zwaar overdreven. Waarbij de meeste spellen het een nadeel is dat het erg moeilijk is, is het bij IWBTG juist 1 van de leukste dingen aan game. Bijna alles moet je eerst 7826587264358726532817515187354x overdoen voordat je er eindelijk voorbij bent. Maar is het je eindelijk gelukt, dan geeft dat een enorme kick. Het is ook heel leuk om als je ver bent gekomen, vervolgens aan je mede gamers te laten zien hoe jij in 1 run door die halve game rusht. OF je vrienden willen het dan ook eens proberen, en worden binnen 10 seconden geownt, OF hun monden zullen openvallen van verbazing over hoe ver jij er wel niet in kan komen. Het feit dat je maar 1x geraakt hoef te worden om te sterven maakt het alleen maar extra lastig en leuk. Hou je van een game die eerlijk speelt, je goede kansen geeft, en uitdagend is, dan is IWBTG niets voor jouw. IWBTG is alleen voor de hardcore gamers!

Afbeelding

Ook een belangrijk element zijn de parodieën op verschillende 8-bit NES games, en dan vooral de lastige. Games die onder andere gespooft worden zijn Castlevania, Kirby, Metroid, MegaMan en zelfs Tetris. Af en toe zie je ook verwijzingen naar 16-bit games. Zo is er een street fighter parodie en een Super Gouls And Goblins. Echter zijn de standaard clichés van die games wel compleet omgegooid met droge humor. Zo kan het glas wat Dracula gooit in Sympony of the Night naar je gooide je in 1x doden. Om nog maar te zwijgen over het Zelda level en de Megaman tube... Niets maar dan ook niets in voorspelbaar in deze game. Zelfs de zwaartekracht niet.

Afbeelding

Score: 95/100

Controlls

De controlls zijn simpel en werken vloeiend. Het enigste nadeel is dat deze niet aan te passen zijn. Het is dus ook niet mogelijk om een controller te mappen. De acties zijn standaard en simpel. Naar links/rechts lopen, schieten en springen. Vooral geen nutteloze knoppen of acties waardoor je echt het idee krijg dat je een oude game speelt.

Geluid:

Alle muziek komt uit de NES games die bij het thema horen. Echter is hier wel altijd de beste in plaats van de meest voor de hand liggende muziek uit de games gekozen. Al die geweldige muziek uit al die geweldige games, wat wil je nog meer? Het enigste wat misschien anders is is dat het de NTSC versies zijn, dus dat de muziek sneller gaat dan in de PAL games waarvan je het gewend bent. Maar dat is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik de NTSC versie beter omdat die de snelheid heeft die oorspronkelijk door de maker bedoeld was. De geluiden zijn gemengd. Ook de meeste geluiden komen uit bekende games, maar de basis geluiden zijn zelfgemaakt. Het spring geluid en het sterf geluid zijn erg leuk, maar het schiet geluid en het schreeuw geluid zijn erg slecht. Dit is erg jammer.

Score: 75/100

Ervaring als speler:

Je sterft, je sterft, je sterft, je sterft, je sterft, je sterft, je komt een stukje verder, Je sterft, je sterft, je sterft, je sterft, je sterft, je sterft, je komt een stukje verder, etc. etc. etc. Het hele spel is aanleren om op exact de goede te springen en exact weten waar alle vallen zijn, waar alle vijanden komen, en volgordes aan leren. Dit is een spel wat je niet snel uit zal spelen. Als je het ooit al uit speelt. Dit is echt een spel waar je iedere keer als je je verveelt weer aan kan beginnen omdat geen level het zelfde is en het echt heel lang duurt voordat je het uitgespeeld heb.

Score: 100/100

Slot oordeel:

Meestal als een game te moeilijk is ben je er snel op uitgekeken. Maar door de simpele controlls en vooral door de leuke parodieën is dit helemaal niet erg. Een heel erg simpel idee, maar zo goed uitgewerkt dat dit een echte freeware klassieker.

Score: 87/100

Wil jij dit spel ook graag spelen? Maar ben je blut? Geen probleem! Dit is een freeware spel. Dat betekend dat je dit spel gratis van de maker van zijn eigen website mag downloaden. Check hier welke link jij wilt gebruiken: http://kayin.pyoko.org/iwbtg/downloads.php
Laatst bijgewerkt door Flashingdemon666 op zo jul 04, 2010 8:34 am, in totaal 2 keer bewerkt
Gezocht en te koop! =D
Afbeelding
Al Bundy. De grootste held van de jaren 80!
"When the music industry hands you lemons.... say, bitch, i don't want no fuckin lemonade, get me a coke with some ice in it." ~Deadmau5
Flashingdemon666
Kirby
Kirby

Flashinglegion666

Re: Review: I Wanna Be The Guy

Berichtdoor Baksteen666 » za jul 03, 2010 5:30 pm

Best een aardige review. Probeer alleen op je spelfouten te letten. Verder probeer wat duidelijker te zijn in je mening over bijvoorbeeld de graphics. Het is erg kort en voor mij niet duidelijk en voor andere mensen die de game niet kennen waarschijnlijk ook niet.
Afbeelding You can run but you can't hide, don't stopAfbeelding
Baksteen666
Moderator
Moderator

Inisavallach

Berichtdoor Flashingdemon666 » za jul 03, 2010 5:39 pm

Baksteen666 schreef:Best een aardige review. Probeer alleen op je spelfouten te letten. Verder probeer wat duidelijker te zijn in je mening over bijvoorbeeld de graphics. Het is erg kort en voor mij niet duidelijk en voor andere mensen die de game niet kennen waarschijnlijk ook niet.

Over de graphics is weinig te zeggen omdat bijna alles geript is uit andere games. Maar ik snap nou niet wat hier nou verder niet duidelijk aan is. Het is gewoon een 3D platform sidecroller. Staat in de text.

En er zitten idd veel spelfouten in omdat ik het in kladblok geschreven heb. Ik zal het nu even verbeteren. Klaar.
Gezocht en te koop! =D
Afbeelding
"When the music industry hands you lemons.... say, bitch, i don't want no fuckin lemonade, get me a coke with some ice in it." ~Deadmau5
Flashingdemon666
Kirby
Kirby

Flashinglegion666

Berichtdoor NLscofield » za jul 03, 2010 6:05 pm

Ik zeg Battle Kid Fortress of Peril. Zul je ook tof vinden, is zelfde stijl (zonder parodieen maar met eigen level- en graphicdesign).
I don't need to get a life, I'm a gamer and have lots of lives.

momenteel bezig met:

PS3: Battlefield Bad Company 2
X360: Red Dead Redemption
Wii: New Super Mario Bros. Wii
NES: Battle Kid: Fortress of Peril
NLscofield
Aladdin
Aladdin

2665252

Berichtdoor Baksteen666 » za jul 03, 2010 8:53 pm

Flashingdemon666 schreef:
Baksteen666 schreef:Best een aardige review. Probeer alleen op je spelfouten te letten. Verder probeer wat duidelijker te zijn in je mening over bijvoorbeeld de graphics. Het is erg kort en voor mij niet duidelijk en voor andere mensen die de game niet kennen waarschijnlijk ook niet.

Over de graphics is weinig te zeggen omdat bijna alles geript is uit andere games. Maar ik snap nou niet wat hier nou verder niet duidelijk aan is. Het is gewoon een 3D platform sidecroller. Staat in de text.

En er zitten idd veel spelfouten in omdat ik het in kladblok geschreven heb. Ik zal het nu even verbeteren. Klaar.

Blijkbaar is er een groot verschil in opvatting over wat er in dit hoofdstukje zou moeten staan. In mijn ogen zou er in moeten staan hoe het spel eruit ziet. Hoe jij het eruit vindt zien bepaald je score.
Wat er niet duidelijk aan is, is dat je inderdaad gewoon zegt dat het een 3D platform side-scroller is. Naar mijn mening is er nogal wat verschil in graphics in bijvoorbeeld Mega man en Super mario bros.
Ik ken de game in kwestie niet en ik weet dus niet welke games zijn geript. Ik zie een plaatje van Zelda en iets dat veel op mega man lijkt maar dan weet ik nog niets. Wat is kenmerkend, wat viel je op, wat vond je mooi en wat minder mooi. Wat maakt het uit of de graphics zijn gejat. kun je toch nog steeds beschrijven?

Het spijt me als je het ziet als negatieve/onterechte kritiek, dit is niet mijn bedoeling. Ik wil graag dat we met de reviews een bepaalde standaard halen, geen spelfouten bijvoorbeeld en dat elke leek het kan lezen.

BTW wat is/zijn "glichés"?
Afbeelding You can run but you can't hide, don't stopAfbeelding
Baksteen666
Moderator
Moderator

Inisavallach

Berichtdoor Dendy » zo jul 04, 2010 12:30 am

Goede reveiew Bart, alleen de afbeeldingen zouden van mij wat kleiner gemogen.
En wat Paul zegt, letten op speelfouten en op bepaalde onderdelen misschien wat meer diepgang. Verder wel een goede review...
Ben opzoek naar: viewtopic.php?f=6&t=1769&p=22529#p22529
Zie ook Dendy's uitverkoop voor div. NES spellen: viewtopic.php?f=6&t=1724&st=0&sk=t&sd=a
Dendy
Moderator
Moderator

12640343

Berichtdoor Flashingdemon666 » zo jul 04, 2010 8:50 am

Baksteen666 schreef:
Flashingdemon666 schreef:

Blijkbaar is er een groot verschil in opvatting over wat er in dit hoofdstukje zou moeten staan. In mijn ogen zou er in moeten staan hoe het spel eruit ziet. Hoe jij het eruit vindt zien bepaald je score.
Wat er niet duidelijk aan is, is dat je inderdaad gewoon zegt dat het een 3D platform side-scroller is. Naar mijn mening is er nogal wat verschil in graphics in bijvoorbeeld Mega man en Super mario bros.
Ik ken de game in kwestie niet en ik weet dus niet welke games zijn geript. Ik zie een plaatje van Zelda en iets dat veel op mega man lijkt maar dan weet ik nog niets. Wat is kenmerkend, wat viel je op, wat vond je mooi en wat minder mooi. Wat maakt het uit of de graphics zijn gejat. kun je toch nog steeds beschrijven?

Kenmerkend is dat de meeste levels gewoon echt heel veel lijken op de echte games. En mocht ik de graphics gaan beschrijven dan moet ik dat voor meer dan 16 verschillende games doen. Het lijkt een klein spel, maar het is echt heel erg groot. Dat zou het zo iets zijn om een schilderij dat bestaat uit 20 verschillende door andere mensen geschilderde stukjes te gaan beschrijven. Het gaat om het geheel, om het idee, en hoe dat uitgepakt is. Dat is met IWBTG het zelfde het zijn allerlei verschillende stukjes die er over het algemeen goed uitzien. Maar het gaat om het geheel, over als die parodieën.

Ik probeer ook juist expres niet zo veel mijn eigen mening door te drukken. Ik wil het spel globaal vertellen met de plus en min punten. Vervolgens kan de lezer dan zelf bepalen of hem iets wel of niet aanspreekt.

Het spijt me als je het ziet als negatieve/onterechte kritiek, dit is niet mijn bedoeling. Ik wil graag dat we met de reviews een bepaalde standaard halen, geen spelfouten bijvoorbeeld en dat elke leek het kan lezen.

Np, ik heb liever dat mensen eerlijk kritiek kunnen geven zodat ik daar de volgende keer op kan letten dan dat niemand iets zegt en ik vervolgens op het zelfde lage niveau door blijf gaan.

BTW wat is/zijn "glichés"?

Spelfout, verbeterd.

@ dendy: Ik kan totaal niet overweg met photoshop en heb dus maar gewoon screens in paint geplakt en die geupload. Het venster zelf is redelijk klein.
Gezocht en te koop! =D
Afbeelding
Flashingdemon666
Kirby
Kirby

Flashinglegion666

Berichtdoor dfy » ma jul 05, 2010 3:01 pm

Dendy schreef:letten op speelfouten

I LOL'ed :lol: :lol: :lol:
Currently looking for:

• NES power set
  • boxed zinger(s), different colors
  • boxed zipper(s), different colors
dfy
Moderator
Moderator

Berichtdoor Dendy » ma jul 05, 2010 6:56 pm

dfy schreef:
Dendy schreef:letten op speelfouten

I LOL'ed :lol: :lol: :lol:

Fouten tijden het spelen... LOL :lol:
Zie ook Dendy's uitverkoop voor div. NES spellen: viewtopic.php?f=6&t=1724&st=0&sk=t&sd=a
Dendy
Moderator
Moderator

12640343

Re: Review: I Wanna Be The Guy [PC]

Berichtdoor steven78 » vr jul 09, 2010 9:06 am

is dit ook op een nes te spelen?
~STEVEN78~ Afbeelding

Afbeelding
steven78
Beheerder
Beheerder

stevesvideogameworld
11155658

Berichtdoor Flashingdemon666 » vr jul 09, 2010 9:31 am

steven78 schreef:is dit ook op een nes te spelen?

Helaas niet. Daar is het spel te uitgebreid voor. Maar voor een prijs van €0,00 is het het uiteraard het proberen waard. :thumbup:
Gezocht en te koop! =D
Afbeelding
Flashingdemon666
Kirby
Kirby

Flashinglegion666

Berichtdoor Joystick » di jul 13, 2010 4:24 pm

leuk om te lezen moet eerlijk zeggen dat ik de game niet kon.
Joystick
Little Nemo
Little Nemo

Berichtdoor Dendy » di jul 13, 2010 5:15 pm

Joystick schreef:leuk om te lezen moet eerlijk zeggen dat ik de game niet kon.

Kende? of kon niet spelen.... :biggrin:
Dendy
Moderator
Moderator

12640343

Berichtdoor Patroeska » do aug 05, 2010 9:47 pm

Damn, dit spel is ziekelijk moeilijk.
Had het gisteren even gespeeld, start ik het vandaag op, is m'n save weg!! :angry:
Hoe moet ik opslaan? Ik dacht dat die rode dingen groen maken genoeg was, maar dient blijkbaar alleen als checkpoint..
Afbeelding
Patroeska
Billy Lee
Billy Lee

9998819

Keer terug naar Game Reviews