| Crystalis review door Baksteen666 | 85/100 |
Deze keer zal ik een review schrijven van de game ‘Crystalis’ voor de NES. Het spel is voor het eerst uitgebracht in Japan op 13 april 1990 door SNK. SNK is ook wel bekend van games als ‘Alpha Mission’ en ‘Ikari Warriors’.

Verhaallijn
De ‘Grote Oorlog’ had de wereld in zijn greep en beschavingen gingen ten onder. Een nieuwe era van tovenarij en magie werd ingeleid. De magiërs gebruikten hun magie om de orde te bewaken en er heerste vrede voor honderd jaar… Tot een slechte magiër, Draygon genaamd, zoekend naar controle en overheersing over zijn medemensen, zijn krachten begon te gebruiken om te verwoesten en te veroveren.
Om de slechtheid van Draygon te overwinnen, vervaardigden de andere magiërs vier krachtige zwaarden van wind, vuur, water en donder. Als de zwaarden samen gebruikt zouden worden, zouden ze transformeren in het machtigste wapen ooit gemaakt: het zwaard Crystalis. Echter Draygon stal de zwaarden en verspreidde ze ver door het land.
Er is nog één hoop: een jonge man, een groots magiër, die was gevangen in een grot en bevroren tijdens de ‘Grote Oorlog’. De wijze magiërs brachten, ondanks dat ze wisten dat het hen hoogstwaarschijnlijk zou vernietigen, hun krachten samen in een poging om hem tot leven te wekken. Toen de jonge man ontwaakte – zijn geheugen weg, zelfs zijn naam vergeten – waren de magiërs verdwenen, en bleef hij alleen achter om zijn lotsbestemming te vinden in deze vreemde nieuwe wereld.
Gameplay
‘Crystalis’ is een ‘action-packed’ RPG. In vergelijking met andere games valt op dat deze game niet turn-based is maar geheel dynamisch. De bewegingsvrijheid is erg groot. Je kunt namelijk ook diagonaal bewegen over het scherm (ik heb nog niet veel RPG/action games gezien waarbij dat kan).
De besturing is erg eenvoudig en intuïtief. Het bewegen over het scherm gaat daardoor lekker vlot. Het duurt dus niet lang om op een locatie van de ene kant naar de andere kant te komen. Het kan alleen wel lastig zijn om eindbazen/tussenbazen te verslaan. Er gebeurt van alles op het scherm tijdens zo’n gevecht en je moet proberen van alles te ontwijken en tegelijkertijd de eindbaas verslaan. Dit vergt erg veel oefening en het vereist nogal wat skills.
Je hebt naarmate je sterker wordt steeds sterkere skills tot je beschikking en het doodgaan zal dan ook voornamelijk plaatsvinden bij de eindbazen. Wat vaak vervelend kan zijn, zijn de savepoints. Je moet zelf je voortgang opslaan en dat kan nogal eens problematisch zijn. Je kunt namelijk alleen opslaan op bepaalde plekken; de stadjes. Soms ben je zo ver van een stad verwijderd dat teruggaan eigenlijk geen optie meer is. Het nadeel is dan alleen dat als je dood gaat, je de level-ups, het geld en de items die je behaald en gevonden hebt nadat je de laatste keer de stad verlaten hebt weer kwijt bent. Dit heb ik verschillende keren meegemaakt en dat was niet bevorderlijk voor mijn humeur op zo’n moment. Vaak zette ik dan ook de game uit. Voor mijn doen betekent dit grote frustratie! Echter was het wel zo dat, zodra ik wat was ‘afgekoeld’ ik al snel de game weer oppakte, soms dezelfde dag nog!
Het vinden van de 4 zwaarden is essentieel tot het slagen van de game. Vanzelfsprekend kun je de game niet uitspelen zonder alle zwaarden te bezitten. Verder zijn de krachten van de zwaarden te versterken door het vinden van de bijpassende orb en de bijpassende armband. De versterking moet je zien als het opladen van je wapen (zoals het wapen van Heat man in ‘Mega Man 2’). Bij het gebruik van de orb kun je het zwaard twee keer opladen en de armband geeft je nog een derde oplaadmogelijkheid. Elk level van opladen van een zwaard lijkt weliswaar op de andere levels maar ze zijn wel visueel te onderscheiden.
Het is niet zo dat het eerste zwaard zwakker is dan het laatste zwaard dat je vindt, het kan zelfs zo zijn dat tegenstanders immuun of kwetsbaarder zijn voor een bepaald zwaard of zelfs bepaalde zwaarden.
Door het verslaan van tegenstanders krijg je geld en experience. Experience gebruik je om level ups te krijgen en dus sterker te worden (meer hitpoints en meer mana points). Het geld gebruik je om uit te rusten in stadjes (vult je hitpoints en mana points weer aan) en om wapens en hulpmiddelen te kopen. Hulpmiddelen zijn er genoeg, ‘medical herbs’ (voor het aanvullen van je hitpoints), verschillende ringen en andere planten die bijvoorbeeld verlammingen kunnen verhelpen. Een groot aantal items vind je ook tijdens je queeste in “prachtige” roze kistjes.
Score: 80/100
Graphics
De graphics van ‘Crystalis’ zijn goed. De sprites zijn veelal gedetailleerd waardoor het over het algemeen behoorlijk duidelijk is waar je naar kijkt.
Uiteraard zijn er ook sprites waar vraagtekens bij geplaatst kunnen worden. Bij sommige vijanden kun je namelijk alleen raden naar ze zouden kunnen zijn. Hierop verliest ‘Crystalis’ punten.

De verschillende omgevingen waarin je rondloopt en vecht zien er prima uit en er is genoeg variatie, waardoor het niet eentonig wordt. Zo zijn er onder andere het eerdergenoemde prachtige Toxisch Moeras, de Kwade Zee, het Draygonia Paleis en verschillende grotten die alle een prima sfeer uitstralen.
Het spel is als het ware van schuin-boven geörienteerd; het is dus drie dimensionaal. De lengte- en breedte-as zijn de vertikaal en horizontaal van je tv, respectievelijk. De hoogte-as is in dezelfde richting als de lengte-as. Dit kan tot gevolg hebben dat je, bijvoorbeeld in een gang die van links naar rechts loopt, je de monsters dicht bij de onderste wand niet kunt zien.
De karakters, zowel aan de goede als de slechte kant, zien er goed uit en hebben duidelijke kenmerken qua kleding en uiterlijk. In verschillende games is het zo dat karakters amper te onderscheiden zijn van elkaar, dat is bij ‘Crystalis’ dus niet het geval.
Score: 90/100
Muziek
De muziek in ‘Crystalis’ is goed gecomponeerd. De melodieën zijn pakkend en het voegt erg veel toe aan de totale sfeer van de locatie waar je op dat moment bent. Er is dan ook bijna voor elke locatie een andere compositie. De composities zijn over het algemeen redelijk up-tempo. Dit is erg plezierig aangezien de gameplay ook snel is. Het geheel klopt dus goed.
Ik ben helaas niet bekend met de componisten van SNK dus ik kan niet zeggen of de klank en melodieën van ‘Crystalis’ ook lijken op die van andere games.
Score: 85/100
Ervaring als speler
Het eerste wat me opviel aan de game is dat dit echt een goede combinatie is tussen een RPG en een action game. Het verhaal is erg belangrijk en je bent niet afhankelijk van geprogrammeerde battles zoals in ‘Legend of the Ghost Lion’ (zie viewtopic.php?f=17&t=3344). De verhaallijn werkt prima maar het is wel aan te raden om de handleiding, de achterzijde van het doosje en de intro cut-scenes te lezen en bekijken.
In de game ga je van opdracht naar opdracht en gaandeweg ontdek je meer over de in-game verhaallijn; de eerder genoemde verhaallijn is wat er zich af heeft gespeeld voorafgaand aan de gebeurtenissen in de game.
De moeilijkheidsgraad loopt goed en geleidelijk op. Hoe verder je komt hoe groter de labyrinten worden, hoe meer tegenstanders je tegenkomt en hoe makkelijker je de weg kwijt kunt raken, wat nogal wat frustratie kan opleveren. Een kaart maken is dan ook geen overbodige luxe!
De weinige mogelijkheden tot het opslaan van je vorderingen kan nogal eens problemen en frustraties met zich meebrengen. Zoals ik al in het hoofdstukje 'Gameplay' aangaf kan het namelijk het geval zijn dat je na je dood een behoorlijke stap terug maakt als je de continue optie gebruikt.
Wat voor mij wel een erg leuke extra ervaring was, is dat er delen uit de game gebaseerd zijn op één van mijn favoriete films: ‘Nausicaa of the Valley of the Wind’, een Japanse animatiefilm uit 1984 van Hayao Miyazaki uitgebracht door Studio Ghibli. Eén overeenkomst is onmiskenbaar als je de film kent en dat is de eindbaas in het Toxisch Moeras. Het insect ziet er exact zo uit als de Ohmu uit de film. Een andere minder duidelijke overeenkomst is dat wind je eerste wapen is.
Velen hier zullen het blasfemie noemen, maar ik heb aan deze game meer plezier beleefd dan aande klassieker ‘Legend of Zelda’. Ik vind de game, overall gezien, zelfs beter. De beide games vallen wat mij betreft in dezelfde categorie.
Slot oordeel
‘Crystalis’ is een uitstekende RPG/actie game. Het verhaal is sterk en de verhouding in actie en RPG is goed. De graphics zijn erg goed en er hangt een erg goede sfeer in de game wat met name door de graphics wordt veroorzaakt. De moeilijkheidsgraad is hoog maar de game is absoluut niet onmogelijk. De besturing is eenvoudig maar dat wil niet zeggen dat je het ook goed kunt toepassen: iedereen kan een controller gebruiken maar de acties uitvoeren op het juiste moment vereist skill. De muziek is erg catchy en passend voor de verschillende locaties. Daarnaast zul je, als je het spel veel speelt, de composities snel in je hoofd hebben.
Score
De gemiddelde score van ‘Crystalis’ is 85/100.
Ik wil graag wederom mijn vriendin Renske van de ‘lekencommissie’ bedanken voor het proeflezen en het geven van suggesties voor deze review. Helaas kan ik me niet meer herinneren wie me de game heeft verkocht, anders had ik die persoon ook nog bedankt.

)
ik wil sowieso deze game wel hebben in mijn repertoire, nog bedankt voor de tip van deze game! Greets, Chris
Ik moest je antwoorden zoeken hahaha.