Review: Demon Castle Special: I’m Kid Dracula (Famicom)

Diverse game reviews van Palrocks leden

Review: Demon Castle Special: I’m Kid Dracula (Famicom)

Berichtdoor Dendy » ma jul 19, 2010 10:03 am

“Akumajō Special: Boku Dracula-kun”
“Demon Castle Special: I’m Kid Dracula”
review door Dendy
82/100

Afbeelding Afbeelding

- Ontwikkelaar en uitgever: Konami/KCEO
- Jaar van uitgave: 19 Oktober 1990
- Platform: Famicom
- Genre: Side-scrolling Adventure / Platformer
- Aantal spelers: 1

Voorwoord / Intro
I'm Kid Dracula is oorspronkelijk een spin-off parodie op een populaire Castlevania serie. Met een totaal andere stijl en graphics dan een donkere Castlevania setting is dit spel bedoeld voor het wat jongere publiek. Kid Dracula is alleen in Japan uitgebracht. Later is de game door ‘rom-hackers’ vertaald in het Engels. De game wordt nu als reproductie op diverse sites verkocht. In deze review wordt gebruik gemaakt van de originele famicom hardware en onvertaalde famicom cart.

Verhaallijn
Je speelt de rol van Dracula-Kun, een zelfbenoemde Demon King, die ontwaakt uit een lange slaap om een getuige te zijn van een televisie-uitzending van een demon draak genaamd Galamoth.
In zijn uitzending daagt Galamoth Kid Dracula uit. Die uitdaging zal Dracula-Kun uiteraard niet afslaan omdat hij zijn titel te verdedigen heeft. Vol woede grijpt hij naar de cape van zijn vader en spoedt zich om het monster te vernietigen en zijn troon weer te heroveren.

Gameplay
Dit spel is een adventure side scrolling platformer wat een beetje is te vergelijken met de originele Castlevania games alleen zonder die donkere gothic wereld. Heeft ook duidelijke overeenkomsten met "Mega Man", maar naar mijn mening toch de meeste overeenkomsten met “Panic Restaurant” van Taito. En dan niet zo zeer in de actie maar in grafische stijl, interface, controles, vijanden en zelfs de minigames tussen de levels door. Als je Panic Restaurant gespeeld hebt, dan weet je precies wat je kan verwachten van Dracula-Kun.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Je speelt met het hoofdpersonage, Kid Dracula die met zijn uiterlijk exact lijkt op Wilders (grote kop, wit haar). Je loopt door verschillende kleurrijke levels op weg naar de eindbazen. Onderweg schiet je met behulp van kleine vuurballen de vijanden dood en overbrug je diverse obstakels. Naast de kleine vuurballen heb je ook andere wapens tot je beschikking, die je iedere keer na het verslaan van de eindbaas krijgt. Bijvoorbeeld grotere vuurballen; meerdere vuurballen verspreid in diverse richtingen; vleermuis, zodat je 5 seconden kan vliegen; sneeuwbal, om tijdelijk de vijanden te bevriezen; gravity, zodat je op het plafond kan lopen en veel meer. Door wat langer op de schietknop te drukken laad jezelf als het waren op waarna je de superwapens kan gebruiken. Je schakelt tussen de verschillende superwapens door middel van een “select” knop. Deze diverse wapens komen erg goed van pas bij het overbruggen van de obstakels, maar ook als je met deze wapens vijanden doodschiet krijg je een muntje die je later in de minigames kan gebruiken (link naar Panic Restaurant).

Verder is dit spel niet erg kort met haar negen gevarieerde levels. Je begint in het kasteel, daarna in de wolken, onder water, op het ijs, in New York, in de woestijn, in de ruimte, enz. Moeilijkheidsgraad van de levels 1 t/m 6 is vrij gelijk, waarna het niveau enorm wordt opgeschroefd. Wat mij ook opgevallen is, is dat een level uit twee delen bestaat, zonder een duidelijke scheiding. Ergens in het midden van de level of meer in de aanloop naar de baasgevecht toe wordt het ineens stukken moeilijker. Ineens moet je intensief obstakels ontwijken en vijanden om zeep helpen. En dit komt in elk level terug. Tussen de levels door krijg je te maken met de minigames. Ondanks dat het in het Japans is heb ik het aardig kunnen begrijpen. Allereerst “kies” je de minigame die je gaat spelen, dat kan zijn; een trommel waar gekleurde ballen uit vallen of een ton waar je de messen naar moet werpen. Als je de minigame wint krijg je nog een bonus minigame waar je met behulp van de muntjes, die je tijden het spelen hebt verzamelt, kan gokken en extra levens mee kan winnen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De baasgevechten in dit spel zijn niet erg uitdagend, denk aan het niveau van Panic Restaurant. Iedere baas heeft een statisch gevechtspatroon dat je vrij snel door krijgt. En in het New York level wil de eindbaas (vrijheidsbeeld) zelfs niet met je vechten. In ruil daarvoor moet je mee doen aan de quiz samen met twee andere tegenstanders. Ondanks dat het in het Japans was heeft het niet lang geduurd voordat ik de volgorde van de meerkeuzevragen door had. Jammer is dat je na het verkeerd antwoorden naar het begin van de level wordt gegooid en het opnieuw moet doorlopen.
De bazen zelf zijn gevarieerd en soms bizar te noemen. Eerst krijg je te maken met vader en zoon Ghost met een hakenkruis op het voorhoofd. Daarna een kip, octopus, draak, vrijheids beeld, een Egyptische farao, enz.
Controles van Kid Dracula voelen gelijk aan die van Panic Restaurant. Links, rechts, up en down, schieten, springen. Daarnaast heb je bij het schieten de mogelijkheid om de knop langer vast te houden om super wapens te gebruiken. Je gebruikt “select” knop om van je super wapens te veranderen en “start” om te pauzeren.
Enig minpunt betreffende de controles is springen. Je moet echt van de rand gaan springen en de knop lang blijven vasthouden wil je andere kant kunnen bereiken. Doe je dat niet dan val je vaak tussen twee platforms, en dat kan best frustrerend zijn. Maar als je daar gewoon rekening mee houdt is er niets aan de hand.
Score: 80/100

Graphics
Grafisch oogt het spel erg kleurrijk en heeft een aangename cartoony stijl, vergelijkbaar met "Panic Restaurant". Sprites van vijanden zijn erg goed vormgegeven en de eindbazen zien er goed uit. Ook de level graphics zien er goed uit wat je normaal van een spel uit 1990 kan verwachten. Enig minpunt is dat spel last heeft van de vertragingen. Ik denk dat de grafische chip van de nesje het niet trekt, ik heb dit spel ook op de emulator gespeeld en daar had ik er totaal geen last van.
Score: 85/100

Muziek
De muziek in-game is gevarieerd en heeft een vrolijk dreuntje. Het spel is rijk aan diverse speelgeluiden. Verder is er niet zoveel bijzonders over de muziek en speelgeluiden te melden.

Ervaring als speler
Ik heb dit spel nog niet uitgespeeld, maar ben bijna aan het eind. Ik moet zeggen dat ik er tot nog toe enorm van genoten heb. Spel is absoluut niet vervelend moeilijk of erg makkelijk, of kort. Precies hoe een adventure platformer moet zijn. De levels zijn divers en door gebruik van diverse wapens en hulpmiddelen blijft het mij boeien. Ook heb je in dit spel oneindige continue’s, wat op zich niet verkeerd is omdat dit spel geen wachtwoord mogelijkheid biedt.
Quiz minigames tussen de levels door zouden van mij weg gemogen of kunnen worden vervangen door kortere roulette-achtige bonus games. Verder heb ik me er erg mee vermaakt en daardoor verdient dit spel van mij een dikke acht!

Conclusie/slot oordeel
Kid Dracula is een uitstekende platformer met gevarieerde gameplay, mooie graphics en goede sound. Wat ik al diverse keren heb vermeld, dit spel lijkt erg op Panic Restaurant qua guur en stuur. Dus als je die leuk vond dan vind je Kid Dracula ook leuk. Ondanks dat geen connectie heeft met de Castlevania reeks kan ik iedereen die van platform games houdt, Kid Dracula aanbevelen.

Gemiddelde score
De gemiddelde score van Demon Castle Special: I’m Kid Dracula is 82/100
Ben opzoek naar: viewtopic.php?f=6&t=1769&p=22529#p22529
Zie ook Dendy's uitverkoop voor div. NES spellen: viewtopic.php?f=6&t=1724&st=0&sk=t&sd=a
Dendy
Moderator
Moderator

12640343

Re: Review: Demon Castle Special: I’m Kid Dracula (Famicom)

Berichtdoor 0wnstoploader » ma jul 19, 2010 2:18 pm

Erg mooi review! Ook heel gedetailleerd, ga zo door! :thumbup:
Problemen met 72-pin connector? De Toploader niet!
0wnstoploader
Samus
Samus

14878506

Berichtdoor Flashingdemon666 » ma jul 19, 2010 3:05 pm

Lijkt me een erg leuk spel. Het is trouwens ook op de Gameboy uitgekomen in Japan.
Gezocht en te koop! =D
Afbeelding
Al Bundy. De grootste held van de jaren 80!
"When the music industry hands you lemons.... say, bitch, i don't want no fuckin lemonade, get me a coke with some ice in it." ~Deadmau5
Flashingdemon666
Kirby
Kirby

Flashinglegion666

Berichtdoor Dendy » ma jul 19, 2010 3:33 pm

Flashingdemon666 schreef:Lijkt me een erg leuk spel. Het is trouwens ook op de Gameboy uitgekomen in Japan.

Dat klopt, maar niet alleen in Japan, ook in USA... ;) Alleen op GB is die totaal anders....
Zie ook Dendy's uitverkoop voor div. NES spellen: viewtopic.php?f=6&t=1724&st=0&sk=t&sd=a
Dendy
Moderator
Moderator

12640343

Berichtdoor Flashingdemon666 » ma jul 19, 2010 5:13 pm

Dendy schreef:
Flashingdemon666 schreef:Lijkt me een erg leuk spel. Het is trouwens ook op de Gameboy uitgekomen in Japan.

Dat klopt, maar niet alleen in Japan, ook in USA... ;) Alleen op GB is die totaal anders....

Jammer. Anders had ik em wel gekocht. (Famicon is gewoon echt te duur voor mij)
Gezocht en te koop! =D
Afbeelding
Al Bundy. De grootste held van de jaren 80!
"When the music industry hands you lemons.... say, bitch, i don't want no fuckin lemonade, get me a coke with some ice in it." ~Deadmau5
Flashingdemon666
Kirby
Kirby

Flashinglegion666

Berichtdoor Dendy » ma jul 19, 2010 6:24 pm

Flashingdemon666 schreef:
Dendy schreef:

Jammer. Anders had ik em wel gekocht. (Famicon is gewoon echt te duur voor mij)

Je kan ook gewoon een rom downloaden, niet het meest ultieme ervaring maar toch. Of een repro kopen, volgens mij heeft iemand op NA die te koop...
Dendy
Moderator
Moderator

12640343

Berichtdoor pixelperfect » za jul 24, 2010 12:25 am

Coole review Anton!
Lijkt me een aardige game als ik het zo eens lees.
Jammer dat een heleboel games de oversteek naar Europa niet hebben gemaakt

Wat betaal je voor zo'n repro eigenlijk?
En komen die ook met een doosje of alleen een kale cart?
"Make it quick... I want to retire!"
pixelperfect
Aladdin
Aladdin

1059196

Berichtdoor dennis » za jul 24, 2010 10:51 am

toffe review en toffe game!!
dennis
Luigi
Luigi

dendhaan
11966166

Berichtdoor Ruudos » za jul 24, 2010 7:41 pm

Leuke review, alleen verwijs je wel erg veel naar "Panic Restaurant", wat een spel dat ik nog niet hebt gespeeld. Kan me voorstellen dat mensen het dus niets zegt als er bepaalde zaken op "Panic Restaurant" lijken.
Ruudos
Shadax
Shadax

nesfountain
13053767

Berichtdoor Dendy » za jul 24, 2010 9:12 pm

Ruudos schreef:Leuke review, alleen verwijs je wel erg veel naar "Panic Restaurant", wat een spel dat ik nog niet hebt gespeeld. Kan me voorstellen dat mensen het dus niets zegt als er bepaalde zaken op "Panic Restaurant" lijken.

Tijd voor een review van Panic! :biggrin:
Dendy
Moderator
Moderator

12640343

Berichtdoor dfy » za jul 24, 2010 9:30 pm

pixelperfect schreef:Coole review Anton!
Lijkt me een aardige game als ik het zo eens lees.
Jammer dat een heleboel games de oversteek naar Europa niet hebben gemaakt

Wat betaal je voor zo'n repro eigenlijk?
En komen die ook met een doosje of alleen een kale cart?

Een repro kost zo'n 40$ en is meestal zonder doosje. Soms worden er speciale versies gemaakt van spellen (CIB), maar kosten dan meestal wat meer.
Enkele goeie sites voor repros zijn:

- http://www.gamereproductions.com/
- http://www.nesreproductions.com/
- http://www.thenesdump.com/
Currently looking for:

• NES power set
  • boxed zinger(s), different colors
  • boxed zipper(s), different colors
dfy
Moderator
Moderator

Keer terug naar Game Reviews